Stemming: 400 euro boete voor loslopende katten?

Katten moeten voortaan verplicht aangelijnd worden.


  • Total voters
    15
Status
Niet open voor verdere reacties.

SirDannyy

Supreme
SirDannyy
SirDannyy ✔
Supreme
25 jul 2015
223
49
237
25
Limburg
Hallo Haunties,

Laatst kwam ik een interessante artikel tegen. Het gaat over dat iemand een wetgeving wilt invoeren dat katten voortaan aangelijnd moeten worden en anders 400 euro betalen. Dit willen ze doen vanwege het poep gedrag.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/editienl/400-euro-boete-voor-loslopende-kat-klaar-met-kattenpoep

Graag wil ik vragen wat jullie mening erover is en ook argumenten.

Zelf ben ik ermee oneens. Omdat ik vind dat katten de vrijheid moeten krijgen om los te lopen zonder een riem. Ook al vinden ze dat fijn, ben er alsnog tegen omdat je anders ook de vogels maar moet aanlijnen omdat ze op auto´s poepen of vossen vangen en dan opsluiten achter een hek.

Bij honden snap ik, daar is het heel wat anders.

Groetjes,

Danny
 

Datdus

Supreme
Datdus
Datdus ✔
Supreme
16 aug 2016
119
84
222
Als de katten het zelf betalen. :)
 

Datdus

Supreme
Datdus
Datdus ✔
Supreme
16 aug 2016
119
84
222
Ach ze motten gewoon niet zeiken er over als katten buiten zijn horen ze los uit zich zelf te zijn.
Best wel arrogant dat we als mensen hier over nadenken terwijl we de wereld delen met dieren en we in principe zelf gewoon slimme dieren zijn. :')

En wij gaan natuurlijk ook gewoon door aan de andere kant met de natuur helemaal naar de filistijnen te helpen.
 

Leanaci

Niet Verified
18 sep 2013
421
76
184
Zweden
katten en aanlijnen :joycat: ja mazzel daarmee lmao
 

dklinki

Supreme
dklinki
dklinki ✔
Supreme
15 jan 2015
105
24
159
23
Ik had dit artikel ook gelezen. Ik vind het een slecht idee, maar ik ben wel van mening, dat wanneer je een huisdier hebt er zelf voor moet zorgen. Daarbij hoort ook het leren poepen en plassen van je huisdier, in dit geval de kat, op de kattenbak. Natuurlijk kan het eens voorkomen dat je kat op straat poept, maar het is uitermate irritant en vies dat hij bij de buren in de tuin poept. Wij zelf hadden dit ook afgelopen vakantie elke dag kwam er een kat midden in het gras poepen en dat is gewoon vies!

Verder vind ik eigenlijk ook dat je hondenpoep moet opruimen en als je daar geen zin in hebt zorg er dan in ieder geval voor dat hij niet op de stoep of in de grasveldjes poept waar kinderen spelen, maar gewoon naast een boom!
 

EndieDragon

Niet Verified
Ik had dit artikel ook gelezen. Ik vind het een slecht idee, maar ik ben wel van mening, dat wanneer je een huisdier hebt er zelf voor moet zorgen. Daarbij hoort ook het leren poepen en plassen van je huisdier, in dit geval de kat, op de kattenbak. Natuurlijk kan het eens voorkomen dat je kat op straat poept, maar het is uitermate irritant en vies dat hij bij de buren in de tuin poept. Wij zelf hadden dit ook afgelopen vakantie elke dag kwam er een kat midden in het gras poepen en dat is gewoon vies!

Verder vind ik eigenlijk ook dat je hondenpoep moet opruimen en als je daar geen zin in hebt zorg er dan in ieder geval voor dat hij niet op de stoep of in de grasveldjes poept waar kinderen spelen, maar gewoon naast een boom!
Ook waar...mwa ben een beetje onpartijdig
 

cathy_nl

Supreme
Cathy_NL
Cathy_NL ✔
Supreme
2 feb 2015
126
90
197
31
In een huis
Mensen moeten niet zeuren. Net zoals wat @Datdus al zei. Wij zijn ook dieren, maar wij hebben de aarde toegeeigend, dat de dieren niets meer te zeggen hebben eigelijk. Beetje krom.
 

remymine

Owner
Staff member
remymine
remymine ✔
Owner
17 sep 2013
3.691
1.801
425
28
Rotterdam
hauntedmc.nl
Katten poepen buiten, niet op de wc. Bij binnenkatten is dat een ander verhaal, maar ook dat is zwaar tegenstrijdig met hoe de natuur werkt. Belachelijk dat er iemand is die dit idee voordraagt.
 

dklinki

Supreme
dklinki
dklinki ✔
Supreme
15 jan 2015
105
24
159
23
Aangezien ik dit een leuke discussie vind (of wat het ook mag wezen).

De heer Hans Smolders komt met dit radicale idee, omdat zeker de helft van de Nederlanders die een kat heeft, hun dier niet leren (wanneer ze jong zijn) op de kattenbak te poepen en te plassen. Dit idee zou er nooit zijn geweest als iedereen hun dier dit gewoon zou leren. Als het niet Links om kan moet het dus Rechts om. En nogmaals ik ben het helemaal niet eens met dit idee, maar ik vind wel dat mensen gewoon hun kat kunnen leren poepen en plassen daarop.
 

whitch

ie kunt néét meer doone as kan
whitch
whitch ✔
Supreme
18 sep 2013
1.125
434
332
"Ergens op deze aardbol"
De mens heeft de kat/poes als een huisdier laten worden door de jaren/decennia's heen, we laten ze droge brokken eten, en proberen de dieren naar een kattenbak heen te gaan.
De katten/poezen hebben in de tijd van de farao's(egypte) ook niet op een keurige kattenbak hun behoefde gegaan, omdat dat nog niet eens bestond.
 

Leanaci

Niet Verified
18 sep 2013
421
76
184
Zweden
mn ma heeft buiten katten, en die doen over het algemeeen ook buiten hun behoefte en doen het ook binnen als het bijv nat is buiten lol.

die van ons is er 1 een buitenkat geweest maar is nu echt te oud, naast dat we wonen in het centrum dus katten buiten laten is zowieso niet zo ideaal heh, de andere heeft bijna zn hele leven opgesloten gezeten in een badkamaer, hij durft het balkon amper op en blijft het liefst binnen. (ps, wij hadden hem niet opgesloten, de vorige eigenaar had dat gedaan, wij hebben hem opgepikt uit een katten opvang)
 

SirDannyy

Supreme
SirDannyy
SirDannyy ✔
Supreme
25 jul 2015
223
49
237
25
Limburg
Aangezien ik dit een leuke discussie vind (of wat het ook mag wezen).

De heer Hans Smolders komt met dit radicale idee, omdat zeker de helft van de Nederlanders die een kat heeft, hun dier niet leren (wanneer ze jong zijn) op de kattenbak te poepen en te plassen. Dit idee zou er nooit zijn geweest als iedereen hun dier dit gewoon zou leren. Als het niet Links om kan moet het dus Rechts om. En nogmaals ik ben het helemaal niet eens met dit idee, maar ik vind wel dat mensen gewoon hun kat kunnen leren poepen en plassen daarop.

Ik ben eerlijk gezegd hier niet mee eens. Ik snap wel dat in bepaalde gebieden wat ergernis is als een kat poept in ze tuin. Maar ik zelf vind dat katten bij de natuur horen. Ze moeten vrij kunnen rondlopen en zelf bepalen wat ze willen.

Wat ik wel zou adviseren: Als je een kat wilt hebben, dat je meer in de buiten stad, klein dorpje of boerderij landschap moet gaan wonen. Daar heb je minder ergernis.

Stel als er ooit een stemming komt over een landelijk verbod dan zou ik tegen stemmen. Maar als we per gemeente afspraken gaan maken over dat er in bepaalde regioen een verbod komt dan kan ik mij hierin vinden.

(Ik zelf woon in een boerderij landschap, daar hoor ik geen geklaag. Maar kan wel begrijpen dat de mensen in een stads centrum er om klagen. Zelf vind ik dat ook niet gezond voor een kat...)
 

dklinki

Supreme
dklinki
dklinki ✔
Supreme
15 jan 2015
105
24
159
23
Ik ben eerlijk gezegd hier niet mee eens. Ik snap wel dat in bepaalde gebieden wat ergernis is als een kat poept in ze tuin. Maar ik zelf vind dat katten bij de natuur horen. Ze moeten vrij kunnen rondlopen en zelf bepalen wat ze willen.

Wat ik wel zou adviseren: Als je een kat wilt hebben, dat je meer in de buiten stad, klein dorpje of boerderij landschap moet gaan wonen. Daar heb je minder ergernis.

Stel als er ooit een stemming komt over een landelijk verbod dan zou ik tegen stemmen. Maar als we per gemeente afspraken gaan maken over dat er in bepaalde regioen een verbod komt dan kan ik mij hierin vinden.

(Ik zelf woon in een boerderij landschap, daar hoor ik geen geklaag. Maar kan wel begrijpen dat de mensen in een stads centrum er om klagen. Zelf vind ik dat ook niet gezond voor een kat...)
Ik woon zelf in een dorp. Vroeger hadden wij een kat zijn naam was banjer (hij leek een beetje op de kat die op kattenvoer gourmet staat) en wij hebben hem ook gewoon op de kattenbak naar de wc leren gaan, verder kon die ravotten wat hij wilde en hij heeft een prachtig leven gehad, misschien zelfs beter dan de gemiddelde kat. Na zijn dood wilde we geen kat meer, omdat me ouders toen kinderen kregen (ik zelf was er toen al).

Wanneer mensen niet voor een huisdier kiezen doen ze dat bewust. En als je dan elke dag de poep van de kat van de buren moet opruimen is dat niet echt een pleziertje, omdat de buren niet het fatsoen kunnen opbrengen om hun dier gewoon leren naar de wc te gaan op de kattenbak. Als ze dit gewoon leren dan hebben ze nog altijd hun vrijheden. Wij mensen laten onze kinderen toch ook niet bij de buren in de tuin poepen, omdat we ze niet hebben leren poepen op de wc? En als je geen kattenbak wilt dan laat je hem in je eigen tuin poepen. En natuurlijk kan er altijd een geval zijn dat het een keer buiten moet, dat hebben we allemaal. Of je moet een kat hebben die uit het asiel komt bijvoorbeeld, waarbij het echt niet meer te leren valt.
 

blocky

Supreme
blocky12
blocky12 ✔
Supreme
5 apr 2015
469
191
262
Mensen moeten niet zeuren. Net zoals wat @Datdus al zei. Wij zijn ook dieren, maar wij hebben de aarde toegeeigend, dat de dieren niets meer te zeggen hebben eigelijk. Beetje krom.
Als je in de evolutietheorie gelooft ja
 
  • Like
Reactions: cathy_nl

Doc_Brano

Niet Verified
15 dec 2013
1.439
159
219
hutje op de hei :)
Katten begraven hun eigen poep. Ze zullen zelden poepen waar ze het niet kunnen begraven zoals op stoepen. Ze doen hun behoefte over het algemeen aan de rand van hun territorium voor geur markering. Het rond lopen is zowel fysiek als mentaal noodzakelijk voor katten. Argumenten voor katten binnen houden zijn er, maar die zijn allemaal gebaseerd op veiligheid en gemak. Drukke verkeer, je woont in een flat/appartementen complex. Minder kans op ziekte, besmetting met parasieten.

Mijn eigen kat was een buiten kat en met veel moeite, geduld en welwillendheid van mijn kat is het gelukt om van haar een soort van binnen kat te maken. Echter als ze de kans krijgt ontsnapt ze wel. Haar kattenbak staat bij de voordeur, de rand van haar territorium. Ze mag overal in huis komen zodat ze voldoende beweegt. Ze heeft de mogelijkheid om naar het balkon te gaan wat volledig kat-proof is gemaakt inclusief een beschermings-net zodat ze er niet af gaat. Speel dagelijks met haar. Ondanks alle aanpassingen merk je gewoon met regelmaat dat ze het alleen maar binnen zitten niet leuk vind.
 

cathy_nl

Supreme
Cathy_NL
Cathy_NL ✔
Supreme
2 feb 2015
126
90
197
31
In een huis
Katten begraven hun eigen poep. Ze zullen zelden poepen waar ze het niet kunnen begraven zoals op stoepen. Ze doen hun behoefte over het algemeen aan de rand van hun territorium voor geur markering. Het rond lopen is zowel fysiek als mentaal noodzakelijk voor katten. Argumenten voor katten binnen houden zijn er, maar die zijn allemaal gebaseerd op veiligheid en gemak. Drukke verkeer, je woont in een flat/appartementen complex. Minder kans op ziekte, besmetting met parasieten.

Mijn eigen kat was een buiten kat en met veel moeite, geduld en welwillendheid van mijn kat is het gelukt om van haar een soort van binnen kat te maken. Echter als ze de kans krijgt ontsnapt ze wel. Haar kattenbak staat bij de voordeur, de rand van haar territorium. Ze mag overal in huis komen zodat ze voldoende beweegt. Ze heeft de mogelijkheid om naar het balkon te gaan wat volledig kat-proof is gemaakt inclusief een beschermings-net zodat ze er niet af gaat. Speel dagelijks met haar. Ondanks alle aanpassingen merk je gewoon met regelmaat dat ze het alleen maar binnen zitten niet leuk vind.

Mijn kat laat ik ook niet naar buiten, niet de angst dat ze overal zullen poepen. Maar meer de angst over mensen die niet voorzichtig zijn en graag katten dood maken (door over ze heen te rijden en keihard ook).
 

cathy_nl

Supreme
Cathy_NL
Cathy_NL ✔
Supreme
2 feb 2015
126
90
197
31
In een huis
Maar dan nog Kattenpoep, hondenpoep, knaagdieren poep, is erg goed voor onze planterij! Onze kinderboerderij vermengt al het uitwerpselen samen met stro/hooi/houtvezel en dode planterij tot een compost.

Waardoor veel planten uitstekend goed groeien :tonguewink: Ieder voordeel heeft zijn nadeel!:smileycat:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.