Nederlandslesje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bauertje

Niet Verified
8 aug 2014
835
459
287
23
Ede, Het Koninkrijk der Nederlanden
Hallo beste mensen,

Ik zie dat sommige spelers nog wat foutjes maken in de Nederlandse werkwoordspelling. Misschien beetje overdreven, maar ik dacht: ''Ik heb niets te doen, misschien kan ik wat voor die mensen bij TheHauntedNetwork betekenen, die soms nog wel eens twijfelen of werkwoorden zoals worden nu met of zonder -t geschreven moeten worden.

Ik houd erg van zelfgemaakte formules, dus doe ik dat hier ook :) Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen.
Let op! Het Nederlands heeft vele uitzonderingen, deze bespreek ik niet. Kwestie van leren.

Wanneer een -t achter het werkwoord?

-Eerst moet je weten wat de infinitief (het hele werkwoord (wandelen)) is: de infinitief (hele werkwoord) eindigt altijd op -en óf -n.

Voorbeeld:
Staan, wandelen

-Dan heb je een 'formule' nodig om de stam te bepalen van een werkwoord:
Infinitief (Hele werkwoord) - n
Óf:
Infinitief (Hele werkwoord) - en

Voorbeeld:
Staan - n = staa -> sta
Omdat de 'a' twee keer achter elkaar verlengt was om de klank van het werkwoord lang te laten houden (klinker + zelfde klinker = langere klank)
Bij de stam vervalt dus één 'a', omdat deze niet meer nodig is.
Óf
Wandelen - en = wandel

Als je een correcte werkwoordsvervoeging wilt, moet je uitgangen (letters die je achter de stam zet) hebben die bij een bepaalde 'persoon' (Ik, jij, u, hij, zij, het, wij, jullie, zij) hoort:

Correcte werkwoordsvervoeging = stam + uitgang van bepaalde tijd (tegenwoordige tijd, verleden tijd etc.)

De uitgangen gaan als volgt voor de onvoltooid tegenwoordige tijd (OTT)

1e pers. enkelv. (ik) = + niets
2e pers. enkelv. (jij) = +t
3e pers. enkelv. (hij/zij/het) = +t

1e pers. meerv. (wij) = infinitief
2e pers. meerv. (jullie) = infinitief
3e pers. meerv. (zij) = infinitief

Voorbeeld:
We willen de 'jij-vorm' van 'staan'
Stam = sta
uitgang = +t
Sta+t= stat -> staat

Omdat hier weer een probleem kan ontstaan met de lengte van de letter, herhaalt men deze letter weer als er een medeklinker achter deze verschijnt door bijvoorbeeld een uitgang.

Neem dit niet erg serieus...
Meer weten? Vragen maar!
 

Raff

Supreme
Raff_Gnarrkill
Raff_Gnarrkill ✔
Supreme
23 mrt 2014
380
139
234
36
In de buurt van Eindhoven
ik maak de d/t/dt fout echt super vaak, ook al ken ik de regels wel ;) ik denk dat veel mensen dit hebben, tijdens het typen heb je niet eens door dat je werkwoorden aan het vervoegen bent, hier kom je pas achter als je je post terug leest ^^
 

Bauertje

Niet Verified
8 aug 2014
835
459
287
23
Ede, Het Koninkrijk der Nederlanden
Misschien leuk om te weten:
Mijn 'goede' Nederlandse grammatica beheers ik alleen zo, doordat ik Latijn en Grieks heb. 9/10 deel van de dingen die je daar leert, zijn eigenlijk Nederlands.
Bij de Nederlandslessen zelf leer ik echter helemaal niets.
#Levedeluiedocent
Misschien tip voor achtstegroepers; wil je uitmuntend Nederlands leren? Doe Latijn en/of Grieks! xD
Of heb geluk en heb een goede docent...
 

remymine

Owner
Staff member
remymine
remymine ✔
Owner
17 sep 2013
3.689
1.793
425
28
Rotterdam
hauntedmc.nl
Zet er ook even het verschil bij tussen "Eens" en "Is".
 

Bauertje

Niet Verified
8 aug 2014
835
459
287
23
Ede, Het Koninkrijk der Nederlanden
Lol!
Dit ging slechts over vervoegingen van werkwoorden, maar ik zou heus wel een lijstje willen maken met fouten die mensen vaak maken.
 

TheQpowerrr

Niet Verified
20 jul 2014
73
35
142
23
www.youtube.com
Ik heb een vraagje, hoe zit het met het werkwoord wouden want, iemand ging met mij een discusssie aan waarbij diegene de zin maakte: "Ik woude naar de kapper gaan". Ik zei tegen hem dat dat niet klopte, maar hij geloofde mij niet. Wil je het uitleggen voor mij?
 

remymine

Owner
Staff member
remymine
remymine ✔
Owner
17 sep 2013
3.689
1.793
425
28
Rotterdam
hauntedmc.nl
Ik heb een vraagje, hoe zit het met het werkwoord wouden want, iemand ging met mij een discusssie aan waarbij diegene de zin maakte: "Ik woude naar de kapper gaan". Ik zei tegen hem dat dat niet klopte, maar hij geloofde mij niet. Wil je het uitleggen voor mij?
Wouden is geen werkwoord. Wouden is een vervoeging van het werkwoord willen in de verleden tijd.
Willen kent zowel een sterke als een zwakke vervoeging welke beiden goed gerekend worden. "Ik wilde" of "Ik wou" kunnen allebei. "Ik woude" bestaat niet. Andere vervoegingen zijn "wij wilden" of "wij wouden". Let wel op dat wilden veel netter is dan wouden. Wouden gebruik je eigenlijk alleen in de spreektaal.
 

Bauertje

Niet Verified
8 aug 2014
835
459
287
23
Ede, Het Koninkrijk der Nederlanden
Bij ons wordt 'wouden' ook fout gerekend op toetsen.
 
K

Kogetsoo

Guest
Ik vind het ook ontzettend lelijk, Nederlands klinkt al vies genoeg. :p

Groeten,
Koge
 
Status
Niet open voor verdere reacties.