Hoe is minecraft eigenlijk ontstaan?

Status
Niet open voor verdere reacties.

xBennie

Moderator
Staff member
xBennie
xBennie ✔
Moderator
21 sep 2013
496
181
295
23
Nederland
Veel mensen spelen het omdat ze het te horen kregen via vrienden of familie. Maar sommige weten nog niet precies wat er allemaal word dwaalt in ons vierkant bosje. :P

Daarom hier een ongelooflijk lang informatie brericht van wikipedia, ik post dit om het met jullie te delen hoe het precies is ontstaan :D.

Minecraft is een computerspel, dat de mogelijkheid geeft om in een uitgestrekt gebied kubusvormige objecten te plaatsen op een vast rooster. Het spel bouwt automatisch een omgeving, met grondstoffen, tegenstanders, dieren, tunnelsystemen, bergformaties, meren en biodiversiteit. Je avatar kan deze blokken met linker muisknop breken en zo een gang graven (twee blokken boven elkaar is voldoende ruimte). Wanneer één van de meest voorkomende blokken, steen, wordt weggehaald dan laat deze keisteen vallen dit wordt automatisch opgepakt en kan kan met een rechter muisklik op het drie dimensionale rooster worden geplaatst om zo bijvoorbeeld een trap, een huis of één van de andere miljarden mogelijkheden te vormen. Je kunt ook opgepakte objecten veranderen in andere objecten zo als andere blokken of gereedschappen. Stokken en ijzer vormt een bijl, zwaard, schep, schoffel of een pikhouweel, maar ook tapijt, een pijl en boog of een kompas kan worden gemaakt. Blokken uit het spel beïnvloeden ook andere blokken, zo kun je met water lava laten stollen, of met Redstone-stof een circuit maken. Blokken kunnen ook worden gebruikt om nieuwe spullen te maken zo kun je in een oven rouwe kip bakken. Het spel kan zowel op een server, met een LAN verbinding of offline worden gespeeld, in het laatste geval door het te downloaden van de officiële website van Minecraft. De betaalde versie is inmiddels al meer dan 10 miljoen keer verkocht en meer dan 40 miljoen mensen hebben zich ervoor geregistreerd.[1]
Minecraft is een sandboxspel geschreven in Java en het werd aanvankelijk ontwikkeld door Markus Persson (alias Notch) en tegenwoordig door het door hem opgerichte bedrijf, Mojang AB. De officiële versie is op 18 november 2011 in Nederland uitgekomen. Het werd gepresenteerd tijdens MineCon 2011, een conventie voor Minecraft-spelers, die op 18 en 19 november dat jaar in Las Vegas heeft plaatsgevonden.[2]

Premium
Minecraft, voorheen bekend als Indev, Infdev, Alpha en Beta, is de betaalde en daarmee meest uitgebreide versie van Minecraft. Tijdens de Alpha-fase (de fase waarin de basis van het spel grotendeels gemaakt werd) was de prijs voor Minecraft tien euro, tijdens de bèta-fase steeg de prijs naar vijftien euro en tegenwoordig kost het spel rond de twintig euro. Door het spel te kopen verkrijgt de koper de 'Premium'-status op diens gebruikersaccount. Met een 'Premium'-account kan vervolgens het spel gespeeld worden. Op 18 november 2011 is het spel officieel uitgebracht en verloor het de Beta-status.
De wereld waarin de speler wordt gegenereerd volgens een algoritme dat uitgaat van een seed (een getal dat als beginpunt wordt gebruikt in berekeningen), wat ervoor zorgt dat de gegenereerde wereld meestal bij iedere speler uniek is. Spelers kunnen ook zelf kiezen welke "seed" ze willen gebruiken (hiermee is het dus mogelijk om in een identieke wereld te spelen).
Minecraft legt een nadruk op creativiteit en inventiviteit. Spelers 'moeten' methoden ontwikkelen voor de opbouw van functionele en navigeerbare basissen zodat zij beter bestand zijn tegen de nachtelijke aanvallen van verschillende monsters, zoals creepers, spiders (spinnen) en zombies. Beta zorgt voor een grote horizontale speelwereld (vier miljard op vier miljard blokken groot[3]), alhoewel er slechts 256 blokken hoog op verticale wijze kan worden gebruikt. Minecraft kan gespeeld worden in de modi 'Survival', 'Hardcore' of 'Creative met een single- en multiplayerspelmodus. In 'Survival' is het doel te overleven. De speler kan blokken verkrijgen door ze te delven of te plaatsen. Deze bouwwerken moeten ervoor zorgen dat de speler beschermd is tegen de monsters die in de nacht verschijnen. Door verschillende grondstoffen te delven krijgt de speler steeds meer mogelijkheden. Zo kan de speler gereedschap maken (bijvoorbeeld een houweel of een bijl) waardoor het delven vergemakkelijkt wordt. Door gereedschap met minder voorkomende en daardoor kostbare grondstoffen te bouwen wordt de duurzaamheid ervan verlengd, evenals de snelheid waarmee het gereedschap zijn functie uitoefent. Aan een balkje onder het gereedschap valt af te lezen hoe lang het nog meegaat. Wanneer het gereedschap versleten is, verdwijnt het automatisch uit de inventaris.
Verzamelde blokken kan de speler in zijn inventaris plaatsen, maar deze inventaris heeft maar een beperkte hoeveelheid vrije ruimte. In tegenstelling tot de spelmodus 'Creative' waarin de speler van alle materialen een eindeloze hoeveelheid heeft. Gedolven grondstoffen kunnen worden bewerkt in de inventaris, maar om uitgebreidere 'recepten' te maken dient de speler een werkbank te maken. Er bevinden zich ook planten en dieren in het spel. Bomen kunnen worden omgehakt voor hout, gewassen kunnen gezaaid en geoogst worden om er voedsel van te maken. Ook kan men dieren slachten voor vlees of andere materialen. De speler heeft in Survival en de Hardcore mode van het spel een gezondheidsmeter in de vorm van een aantal hartjes (afhankelijk van het ingestelde niveau) die, wanneer er schade is geleden, aangevuld wordt wanneer de speler voldoende voedsel heeft gegeten. Voor extra bescherming kan men een harnas aan trekken, ook hiervan is net als bij het gereedschap de duurzaamheid afhankelijk van het materiaal.
Wanneer de speler overlijdt komt deze weer tot leven op het oorspronkelijke beginpunt (het spawnpoint) met een lege inventaris. Wanneer de speler een bed heeft gemaakt en hier minimaal één keer in heeft geslapen zal hij hier na overlijden ook spawnen. Als de speler op tijd de plaats van overlijden kan terugvinden zullen daar zijn verloren spullen terug te vinden zijn (tenzij ze vernietigd zijn door vuur, lava of een cactus). De experience die de speler heeft vergaard zal niet volledig weer terug te krijgen zijn.
Vanaf Minecraft 1.1 bevat Minecraft een optie om de taal waarin de speler het spel speelt aan te passen. Daardoor kan men Minecraft nu in 56 verschillende talen spelen, waaronder enkele humoristische, zoals piratentaal.
Survival Mode
In de Survival Mode is het de bedoeling om te overleven. In tegenstelling tot de Creative Mode, heeft de speler levens, een Exp.balk en een Voedselbalk. Het is de bedoeling om een huis te bouwen voor het nacht wordt, omdat er dan vele monsters verschijnen die de speler niet goed gezind zijn. Men moet ook aan voedsel, hout, steenkool en edelstenen zien te komen. Men kan de moeilijkheid ook aanpassen in: peaceful (geen monsters), easy (zwakke monsters), normal (middelmatige monsters) en hard (moeilijke monsters).
In versie 1.3.1 is SPC (Single Player Commands) ingevoerd. Hiermee kan de speler van gamemodes wisselen zonder de wereld te verlaten en de gegevens te veranderen.
Creative Mode
De Creative mode is sinds versie 1.8 geïmplementeerd in het spel. Deze modus heeft vooral als doel om de wereld om te zetten naar de hand van de speler. In Creative Mode heeft de speler geen health bar, xp bar, of food bar. De speler is daarbij ook onsterfelijk (tenzij er naar de Void wordt gereisd) en hij of zij kan via de inventory alle items gebruiken in een oneindige voorraad. Spelers kunnen met een enkele klik blokken verwijderen zodat deze zich niet hoeft bezig te houden met het delven van blokken. Spelers hebben ook de mogelijkheid om te vliegen. Sinds versie 1.2 kan de pick block key worden gebruikt om het blok waarnaar de speler kijkt meteen te gebruiken. Sinds 1.5 is het zelfs mogelijk een blok te slaan met een zwaard, hierdoor wordt het block niet verwijderd. In Creative Mode vallen de monsters pas aan als nadat ze zelf zijn aangevallen..
Hardcore Mode
De Hardcore Mode is officieel toegevoegd in Minecraft 1.0.0, maar was eerder ook al te zien in Minecraft Beta 1.9 Pre. De Hardcore Mode is ongeveer hetzelfde als Survival Mode, maar met een paar verschillen:
  • De moeilijkheidsgraad is vastgezet op Hard. (Moeilijk)
  • Elke speler heeft maar 1 leven. Als zijn personage sterft is het spel voorbij en is er maar een knop waarop staat: "Delete World". Als een speler daar op klikt, wordt de wereld waarin hij speelde verwijderd en kan er niet meer op verder worden gespeeld.
Adventure Mode
De Adventure Mode is toegevoegd in Minecraft 1.3. Deze mode is bedoeld om een Adventure Map te spelen, de speler kan hierbij geen blokken plaatsen of breken, en ook geen andere dingen zoals paddenstoelen of bloemen. Het enige wat de speler wel kan is rondlopen en voorwerpen gebruiken, waaronder knoppen, drukplaten, deuren en wapens (deze moeten dan uiteraard gevonden worden, bijvoorbeeld in kisten, aangezien de speler niets kan breken) of de handen om mobs te doden. Het doel van deze modus is om mensen het een stuk gemakkelijker te maken om een Adventure Map te spelen zonder dat ze (per ongeluk of expres) iets kapot maken.
In andere, op Minecraft lijkende games, is dit ook mogelijk.
Demo
Men kan zonder het spel gekocht te hebben online een demo spelen van het spel (er is wel een Mojang-Account voor nodig). De demo bevat alleen Single-Player Survival en kan gespeeld worden voor 90 minuten, daarna wordt de wereld verwijderd en kan de speler eventueel een nieuwe wereld starten. Als die de wereld verlaat, wordt deze ook verwijderd. Op deze beperkingen na bevat de demo versie alle blokken en items van de volledige versie.
Dimensies
Minecraft kent verschillende dimensies. De Nether, geïmplementeerd in de Alpha-versie op 30 oktober 2010, is de eerste extra dimensie die in Minecraft werd gemaakt. Later waren er plannen om een droomwereld toe te voegen, alhoewel dat uiteindelijk The End is geworden.
The Nether
Sinds de Halloween Update van 2010 is het mogelijk om naar de The Nether (vrij vertaald: de onderwereld) te teleporteren. The Nether wordt -net zoals de gewone wereld- willekeurig gegenereerd. Om in The Nether te komen moet de speler een portaal maken van Obisidian en dat in brand steken, wat dan een paars veld veroorzaakt. Als de speler gedurende vijf seconden in dat veld staat wordt hij naar The Nether geteleporteerd. Op de plek waar men terechtkomt in The Nether staat een portaal waarmee men weer terug naar de normale wereld (The Overworld) kan teleporteren. Dit portaal ziet er hetzelfde uit als het portaal om naar The Nether toe te gaan. In The Nether zijn er maar zes verschillende blokken, namelijk:
  • Netherrack Een blok dat eeuwig brandt.
  • Glowstone geeft altijd licht zonder stroombron, en is het enige blok samen met de in versie 1.2 uitgebrachte redstonelamp dat licht geeft, op redstone ore, torches en "Jack 'o Lanterns" na.
  • Soul Sand is een soort drijfzand. Het vertraagt de spelers loopsnelheid en hij zakt er een beetje in. Hierop groeit soms Nether Wart, een essentieel ingrediënt voor het maken van Potions (drankjes).
  • Bedrock is een blok dat niet vernietigd kan worden. (Behalve in creative-modus en met mods of hacks) In de gewone wereld is dit blok te vinden aan de onderkant van de map, (De onderste zes blokken) maar in The Nether ook aan de bovenkant van de map. Als onder de Bedrock zit "The Void". Dit is een eindeloze ruimte onder de map. Als de speler hier terechtkomt zal hij sterven. (ook in creative-modus) In The Nether is The Void donkerrood. Als de bedrock aan de bovenkant van de map gesloopt is kan de speler er overheen lopen zonder te sterven.
  • Gravel is het grind dat ook in de gewone wereld voorkomt.
  • Nether Brick komt voor vanaf 1.9 pre-release 1, bij random generated structures.
  • Heel veel lava.
Er zijn vier verschillende wezens in The Nether: Ghasts (vliegende kwalachtige wezens die vuurballen spuwen) Zombie Pigmen (mix tussen zombies en varkens, passief totdat ze worden aangevallen als de speler er een raakt komen ze allemaal op hem af), Blazes (vliegende beesten die vuur naar de speler toe spuwen en die afkomstig zijn van spawners) en Magma Cube, een soort slime die hoog kan springen met een springveer. Vanaf Beta 1.6 is de Nether ook toegankelijk in multiplayer.
The End
Sinds de vierde prerelease van Beta 1.9 kan men naar The End (soms The Ender genoemd). Het is een duistere wereld van vliegende eilanden van endstone, waar pilaren van obsidian op staan. Verder zijn er veel Endermen, en sinds Beta 1.9 prerelease 6 is er ook een Enderdragon, een nieuwe soort tegenstander. Spelers kunnen The End alleen verlaten door dood te gaan of de Enderdragon te verslaan. Als de speler voor de laatst genoemde optie kiest dan heeft de speler het spel "uitgespeeld" en volgt de aftiteling.[4]
Aanvankelijk was ontwikkelaar Persson medio mei begonnen met het ontwikkelen van een droomwereld, gedoopt tot de Sky Dimension. Hoewel de code al volledig functioneel was, gaf Persson aan dat hij het er lelijk uit vond zien.[5] Aan de screenshots te zien waren de grondstoffen vrijwel hetzelfde als in de Overworld. Persson speculeerde dat zodra de speler ging slapen in zijn bed, er een geringe kans was dat hij of zij in de "Dream World", oftewel de Sky Dimension terecht zou komen. Aan de schermafbeeldingen is ook te zien dat de Sky Dimension ver boven de wolkenlaag ligt, te ver om te bereiken in de Overworld. Wellicht zou de speler in theorie gewoon van een zwevend eiland naar de Overworld kunnen springen, en héél misschien ook weer terug. In de toekomst heeft Persson wel het plan om de Sky Dimension toch volgens het oude concept in te voeren, dit in tegenstelling tot veel spelers die denken dat The End de Sky Dimension vervangt. Vanaf Beta 1.6 zat de Sky Dimension ook daadwerkelijk in de broncode van Minecraft, maar kan nog niet op legale wijze worden betreden. Wel is er een modificatie te downloaden die één bestand in de broncode verandert, zodat de werelden standaard als een Sky Dimension worden gegenereerd.
The Void
The Void is de laag onder de bedrock (bodemsteen) die alleen kan bereikt worden door de onderste laag te breken. Als de onderste laag is gebroken, valt de speler naar beneden en gaat dood. Het is een zwarte massa. Eigenlijk een zwart gat. De speler kan hier alleen leven als die vliegt in creative mode. The Void is ook te vinden boven de Nether, waar The Void rood is.
The Overworld
The Overworld is de wereld waar de speler begint en waar het personage leeft. Dit kan zijn in een graslandschap of in iets heel anders. Op The Overworld kan men dood gaan door monsters of lava of iets anders. In creative mode kan men hier niet dood gaan. Zodra de speler onder de grond gaat, is hij niet meer in The Overworld.
Classic
De andere Minecraftspelversie heet "Classic", ook bekend als creatief (creative). Bij creative zijn enkel de basisfuncties van het spel geïntegreerd. Zo kan de speler dingen bouwen en vernielen zonder zich zorgen te hoeven maken over aanvallen door computergestuurde vijanden of dodelijke lava of een fatale val. Dit kan alleen of met meerdere spelers tegelijk, op een multiplayerserver. Bij de creatieve modus krijgt de speler een onbeperkt aantal blokken om te bouwen, en kan hij alle blokken direct plaatsen en verwijderen, ongeacht het type blok. Met de R-knop op het toetsenbord kan de speler zichzelf naar een met de ENTER-knop aangegeven plek teleporteren. In tegenstelling tot volledige versie is Classic gratis te spelen via de site van Minecraft, maar als 'vergoeding' wordt de Classicversie niet meer geüpdatet. Classic is bedoeld om stilaan te worden verborgen naarmate Beta de uiteindelijke versie van Minecraft wordt. Een officiële versie van de Classic serversoftware is beschikbaar op de Minecraftwebsite, maar veel fans hebben hun eigen, aangepaste servers met extra functies gemaakt.
Texture Packs
In Minecraft is het mogelijk alle afbeeldingen in het spel te veranderen door het "texture pack" aan te passen. Dit is een map met daarin alle afbeeldingen die gebruikt worden in het spel. Het is mogelijk al deze afbeeldingen aan te passen zoals men zelf wil of te downloaden van het internet en te gebruiken in het spel. Sinds Alpha 1.2_2 is het gebruik van texturepacks officieel mogelijk gemaakt in het hoofdmenu. Tegenwoordig kan men ook zogenaamde "HD texture packs" installeren (High Definition). HD texture packs zijn een stuk gedetailleerder dan de originele textures van Persson, omdat ze een hogere resolutie hebben dan de originele afbeeldingen. Om zulke grote texture packs te kunnen installeren moet men wel eerst een mod installeren die kan omgaan met de hogere resolutie. Dit alles is - net zoals alle mods overigens - natuurlijk volledig op eigen risico van de speler. Ook kan een speler een eigen "texturepack" maken door de standaard textures aan te passen. Daardoor kan men het spel helemaal op de eigen manier aanpassen.




Alle links kunnen irritant zijn aangezien het van wiki's afkomt, maar het is handig als je niet weet wat het betekend of waar het voor staat. ;)
 

Raff

Supreme
Raff_Gnarrkill
Raff_Gnarrkill ✔
Supreme
23 mrt 2014
380
139
234
36
In de buurt van Eindhoven
mooie post, helaas staat er verkeerde informatie in, namelijk toen ik mijn account kocht kostte het maar 4,95 euro, terwijl in dit bericht staat dat de goedkoopste versie 10 euro was? is natuurlijk gewoon van wikipedia overgenomen.... maja wel vaag dat hun zo een grote fout erin hebben staan zeg! haha
 

Tigerking76

Niet Verified
11 jan 2014
206
60
199
Je kan ook bij Edit Profile, de allereerste alpha spelen. Dat raad ik je aan...
want wat je daar zult tegenkomen...
 
  • Like
Reactions: Baswimjan

whitch

ie kunt néét meer doone as kan
whitch
whitch ✔
Supreme
18 sep 2013
1.125
434
332
"Ergens op deze aardbol"
ook ik heb het zelfde bedrag betaald in die tijd het was 4.95 kort daarna werd het 7.50 en later steeg de prijs van het spel alleen maar

het begon met: versies

classic 17 mei 2009

indev 23 dec 2009

indev update 27 febr 2010

afpha 28 jun 2010

beta 20 dec 2010

enzovoort enzovoort

nu steeds nog komen er updaten
met vriendelijke groeten whitch en ik speel al heel wat jaren nu :D
en nog steeds verveeld het mij niet :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.